zaterdag 10 december 2011

Bewustzijn

7 Jaar is ze, aan de hand van haar moeder kwam ze binnen in mijn praktijk en de eerste 3 sessies liet ze die hand  niet los, behoorlijke faalangst en onzekerheid. Langzaamaan hebben zij en ik het samen opgebouwd, stapje voor stapje en bij sessie 4 liet ze de hand van haar moeder los en mocht haar moeder zelfs even naar huis in plaats van te wachten beneden. Na 7 keer te zijn geweest namen we met een dikke knuffel afscheid en wisten zowel de dame van 7 jaar en haar ouders, ook, hoe om te gaan met faalangst. Want bij alles wat minder goed gaat zijn er ook zoveel dingen die goed gaan.

Na een paar weken spreek ik de moeder, zij staat op het punt om haar dochter van school te halen. De juf benaderd in ieder geval haar dochter negatief, voor een positieve kijk op dingen is blijkbaar geen ruimte. Bij het ''10 minuten'' gesprek was het een en al negativiteit! En natuurlijk heeft dit zijn weerslag op haar dochter.

Daarom mijn oproep: juffen, meesters, voetbaltrainers, buurvrouwen, winkelmedewerkers, opa's en oma's, papa's en mama's en degene die ik nog vergeten ben, wees je bewust van je invloed, je houding, je opstelling, je taalgebruik dus alles van jezelf naar kinderen toe. Aansturen en corrigeren, ja zeker doen, maar ook de positieve dingen blijven benoemen. Ik beloof je, het doet heel veel goed, ook voor jezelf want de zaken negatief benaderen maakt dat je jezelf echt niet fijner voelt! Ga eens na bij jezelf als iemand in je directe omgeving constant roept dat je het niet goed doet...hoe moet dat voelen?

''De mooiste geest is een jeugdige geest als je niet meer jong bent''!

Veel succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten