maandag 5 september 2011

Loyaal

Kinderen blijven (bijna) altijd loyaal aan hun ouders.

Volgde vandaag de aflevering van ''Spoorloos'', heb je m ook gezien? Een vader, hij woont nu in Zuid Afrika, probeert na een slordige 40 jaar weer contact te krijgen met zijn dochter die nu 42 is. De vader heeft een behoorlijk turbulent leven geleid, 3 keer getrouwd, 2x gescheiden zijn laatste vrouw nam een vriendje, iets wat deze vader niet vreemd was de eerdere 2 huwelijke werden verbroken omdat hij een andere vriendin had. Zijn dochter verliet hij toen ze amper 2 maanden oud was, nu deze mijnheer ouder wordt gaat het knagen...hij wil graag weer contact met zijn, nu volwassen, dochter! Natuurlijk heeft hij alle recht toe, bij het zien van haar beelden waarin de dochter zich afvraagt hoe je als vader een baby van 2 maanden kunt verlaten lopen de tranen over zijn wangen. De dochter een alleenstaande moeder, die prima haar mannetje staat, is vooral nieuwsgierig naar haar vader en staat zeker open voor het contact. Ik had een beetje een dubbel gevoel bij dit weerzien, het is zeker niet aan mij om te oordelen maar deze vader maakt er toch ''best wel'' een beetje een puinhoopje van en de dochter ontvangt hem met open armen. Prachtig! Alleen hoop ik wel dat de vader beseft hoe prachtige kans hij krijgt, een dochter ''erbij'' plus ook nog 2 kleindochters...ik hoop zo dat hij er nu wel zuinig mee omgaat. De loyaliteit van kinderen is heel rekbaar, beseffen wij ouders dat? Vandaag nog zei mijn oudste ''mama jij bent soms best streng maar ik vind je toch de liefste'' gelukkig denk ik dan! Zal zij als ze later 42 is, er ook nog zo over denken? Wat hoop je als ouder voor je kind? Geluk, liefde en wijsheid? Natuurlijk hoop ik al deze dingen voor mijn beide dochters maar ik hoop ook dat ze zich emotioneel en sociaal goed kunnen bewegen, ik denk dat er dan een goede basis is gelegd voor het geluk, liefde en wijsheid!

Ik kan alleen maar mijn ontzettende stinkende best doen een zo goed mogelijke moeder te zijn maar eerlijk is eerlijk ik ben ook heel gewoon mens. En ja hoor ik heb ook een mindere dag, ben ook chagrijnig of gestrest. Maar ook altijd bewust van mijn eigen gedrag, daar zit de bescheiden winst denk ik.

Beste ouders, wees je bewust van je gedrag tegenover je kind, het doet heel veel met je kind meer dan je wellicht nu kunt bedenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten